Gostovanje na blogu Zdrava dimenzija (in Serbian)

Blog Zdrava dimenzija je mesto gde se promovišu zdravi stilovi života, i gde se širi optimizam kako bi se podstakle pozitivne promene. Jednom nedeljno predstavljaju i rekreativce nedelje, koji pišu o tome kako oni održavaju zdrav stil života, danas kada se čini da vreme sve brže prolazi i da nas sve više onemogućava u takvim naporima.

Neizmerno sam zahvalna što su baš mene odabrali kao rekreativku ove nedelje, i što sam i tamo imala priliku na naškrabam koji redak, jer, ne lažimo se, volim da iskoristim svaku priliku da to radim :)

Sledi tekst koji sam napisala odgovarajući na njihova pitanja, a na njihovom blogu i FB stranici možete naći i druge slične tekstove. 

Kako ja održavam zdrav stil života?


ISHRANA

Moglo bi se reći da se trudim da se zdravo hranim. U mom slučaju to znači da ishranu uglavnom baziram na povrću, a od mesa jedem piletinu i govedinu. Barem jednom nedeljno jedem ribu ili morske plodove, i žalim što ne živim na moru, jer bih tada svoju ishranu bazirala uglavnom na tome. Hranu uglavnom pečem, a i kad je pržim to je u kvalitetnom voku, na minimalno maslinovog ulja. Sa mužem volim da se našalim da ja najviše volim hranu koja je sirova ili koja se peče, a on voli onu „domaćinsku“, što se dugo „krčka“.

Belo brašno koristim samo za palačinke, a u sve ostalo stavljam speltino brašno, ponekad i kukuruzno. Speltino brašno sadrži belančevine, ugljene hidrate, masti, mineralne materije, vitamine i celulozu u idealnom odnosu, te se može reći da je najzdravije brašno od svih koja postoje.

Gulity pleasure su mi definitivno palačinke, slatkiši i kolači. Njih i najviše volim da pravim u svojoj kuhinji. Kad već ne mogu da im odolim, onda se trudim da kolači koje spremam budu voćni, sa speltinim brašnom i žutim šećerom, i tamnom čokoladom. Smoki, čips i ostale slične grickalice već dugo ne kupujem, ali sam svakodnevno “navučena” na lešnike, bademe, suncokret i kokice.

Voće sam ranije na žalost slabo jela, ali sam imala sreću da mi baš to bude specifična glad u toku trudnoće koja mi je upravo na izmaku. Sada ga svakodnevno jedem. Čak i jabuke, koje su mi ranije bile „dosadnog ukusa“. Nadam se da će mi se ova specifična glad održati i nakon trudnoće.


Suplemente i veštački napravljene vitamine ne volim da koristim, kao ni veštačke sokove. Razni emulgatori i ostali dodaci dosta loše utiču na moj stomak. Voda je moje omiljeno piće. Trudim se da svakodnevno sebi iscedim prirodan sok od dve pomorandže i jednog grejpfruta. Pa kad u to staviš i malo sveže nane – uf, kakav lep voćni koktel dobiješ! Kad nemam tog voća kući, onda ujutro u čašu mlake vode iscedim jedan limun. Nema boljeg pokretača energije na samom početku dana. Leti, kada ima puno različitog voća, muž i ja sebi pravimo različite šejkove. Od skoro smo počeli da pravimo i zelene smoothije, na koji je ceo svet sada toliko „navučen“. Pa još kada u njih stavite maka prah, nema boljeg energy boostera. (Trudnice bi trebalo da izbegavaju ovaj prah, i sve slične dodatke i namirnice koji pojačano čiste organizam, zato što svi toksini onda pojačano prolaze kroz matericu i plod).

Nikad nisam pušila, i veliki sam protivnik cigareta. Alkohol sam pre trudnoće pila u izlascima, ali i to je naravno bilo sve u skladu sa godinama i razvojnim životnim fazama.

FIZIČKO ZDRAVLJE

Već skoro deceniju sam fizički aktivna. Rekreativno posećujem teretanu. Probala sam i aerobik, pilates i ostale slične grupne treninge, ali sam ubrzo uvidela da mi individualno posećivanje teretane pričinjava najveće zadovoljstvo. Onaj osećaj kada pustiš svoju muziku na mp3, i narednih 1-1,5h posvetiš samo sebi. Pa ne znaš da li ti je bolje tada, ili posle kada osetiš ono unutrašnje „proćišćenje“ i nalet pozitivne energije posle fizičke aktivnosti. Kada dođe leto uglavnom napravim pauzu sa vežbanjem na par meseci, jer tada pojačano šetam i plivam, a bogami se i pojačano znojim na plažama.


Obzirom da sam u 9. mesecu trudnoće teretanu naravno već dugo ne posećujem, ali to ne znači da sam prestala da radim vežbe i kući. Ko kaže da i trudnice ne mogu biti fit! Barem 15 min laganih vežbi za ruke, noge ili zadnjicu, par puta nedeljno, mogu prijati i trudnici i bebi. Ne predstavljaju puno napora, a čine trudnicu zadovoljnijom, jer je svesna da se nije predala klišeu „lezi i budi trutava, zato što trudnice to tako moraju“. A sve što prija trudnici, prija i bebi – to je moj glavni moto u trudnoći!

MENTALNO ZDRAVLJE

Slažem se sa krilaticom „u zdravom telu zdrav duh“, ali smatram da važi i obratno: „bez zdravog duha, nema ni zdravog tela“. Stres je izazivač mnogih bolesti. Takođe, kada smo nezadovoljni mi onda često pojačano jedemo, ili jedemo slatkiše ili više pijemo kako bi utopili tugu, pa se automatski i teže nateramo da vežbamo. Pa još kada se zbog toga ugojimo, ili se počnemo i fizički lošije osećati, onda naše nezadovoljstvo postane još veće, i tako taj zlokobni krug počne da se ponavlja. Obzirom da sam psiholog, od sebe prvo očekujem da se ne prepuštam produženim nezadovoljstvima i nerešavanim problemima. Volim u tim situacijama da kažem „pustila sam sebe da malo odtugujem (jer je tuga zdrava emocija!), a onda sam poradila na tome“. To je život – pun iznenađenja i nepredviđenih okolnosti, a na nama je da se sa njima suočavamo, da ustanemo svaki put kad padnemo, i da prihvatimo činjenicu da krize mogu biti i korisne, i pogodno tlo za napredak!

U trudnoći sam ponovo počela da svakodnevno radim relaksacione tehnike (u okviru autogenog treninga) i one već neko vreme čine da se osećam smirenije i spokojnije nego ikad. Sada, kada hormoni luduju u meni! Potrebno je samo da ubaciš rutinu od 15ak minuta dnevno posvećivanja sebi, svojim mislima, telu i disanju, pa da počneš da se osećaš osnaženom, sa utiskom da nema tog problema koji ti ne možeš rešiti i koji te vanserijski može pomeriti iz koloseka.

Mislim da je za očuvanje mentalnog zdravlja veoma bitno ne izgubiti sebe – u poslu, vezi, porodici, druženju. Dani izgledaju kraće što smo stariji, ali uvek postoji način da se odvoji koji minut ili sat za samog sebe i neka lična zadovoljstva. Za mene se ti trenuci uglavnom odnose na muziku, filmove, serije i knjige. Zatim oni trenuci koje provedem sa dragim osobama. U poslednje vreme to je i isprobavanje recepata, što mi je ranije predstavljalo poseban „teret“. Kada sam promenila vizuru iz koje gledam na kuvanje – iz onog „moram da kuvam“ u „joj, što je ovo kreativno“, zaista sam na to počela i da gledam kao na svojevrsnu umetnost. Koja pritom meni može dosta dobro ići (što se i pokazalo u sve većem broju uspešnih, samoiniciranih recepata).

Takođe, veliko zadovoljstvo već dve godine čini mi istraživanje i kreiranje foldera na Pinterestu, fotografisanje detalja, kao i vođenje bloga. Blog sam počela vodim kada sam shvatila da već duže vreme nemam nijedan hobi, nijednu aktivnost u toku nedelje koja je samo za mene i za razvijanje mojih potencijala. On mi je pružio mogućnost da razvijam svoju kreativnost - kroz pisanje, isprobavanje i krerianje recepata, kao i kroz različite „uradi sam“ projekte, u okviru kojih sam počela da recikliram staru odeću i obuću, da na različite načine ukrašavam naš dom za praktično 0 dinara. Nekada ne mogu da zaspim od silnih kreativnih ideja i planova koje sutradan trebam realizovati. Mnogo lepše nego kada ne spavaš od briga i strahova. Blog svet je takođe mesto gde stekneš puno novih prijatelja, sa kojima se brzo upoznaš na nekom dosta dubokom nivou, čak i ako ne znaš koliko godina imaju, koju školu su završili. Jer u tom svetu podrške i inspiracije te tehnikalije nisu ni bitne!

Za očuvanje zdravog stila života drugima bih mogla preporučiti sledeće: iskoristite dan, ne gubite sebe i slušajte svoje telo i osećanja. 


Labels: , , , , , , ,